torsdag 27 september 2018

Palats och alkohol

Hejhej hallå.

TISDAG:

Igår började dagen runt 12.30, då jag mötte upp min koreanska kompis som bor i en stad som heter Jeonju, på universitetsområdet. Han ville åka till Gyeongbukgung palace och ta bilder, så vi satte kurs dit. Det var gratis inträde, vilket också betydde att det var såå mycket människor där. Det är också väldigt vanligt att hyra och klä sig i koreanska traditionella Hanboks, så det var väldigt många som hade såna och tog bilder runt om i palatset, både tjejer och killar.  Min komps är väldigt intresserad av Sverige, så han hade med sig en koreansk och en svensk flagga som han ville takort med. Vi hittade iallafall en kille som tog några bilder på oss innan det kom fram någon och sa att flaggan var felvänd! Haha, oops.





Efter detta tog vi en liten kaffepaus och kollade på medan en flicka lekte med fåglarna i närheten. Sedan gick vi runt lite mer i palatset tills vi bestämde oss för att dra vidare.



Han visade mig en konstgjord flod mitt i Seoul, där det var väldigt många som satt och chillade. Det var jättefint där! Det var paraplyn upphängda luften och jättemysigt. Han hade med sig lite olika bröd så jag tog en med choklad inuti, och den smakade exakt som gifflar!




När vi suttit där en stund gick vi till ett annat palats och kollade runt och gick även in i museumet för historian om det modern art. Där inne hade de ett jättecoolt projectorrum (vet inte vad jag ska kalla det, okej?) där de visade uppbygnaden av hus eller något, jag kollade aldrig noga på vad det faktiskt var.



Vi tog också en kort sväng förbi Myeongdong innan vi sa hejdå och jag rörde mig hemmåt. Hemma frågade min rumskompis om jag ville göra något, så vi bestämde oss för att åka till Hongdae och äta kyckling, fota och kolla i affärer.

På tunnelbanan kom det fram en kille till oss (eller mest min rumskompis) och frågade om han kunde få delta i vårt samtal för han ville skaffa utlänska kompisar (don't be alarmed, det är ganska vanligt här). Han var iallafall shysst så han hängde med på kyckling och sedan gick vi till en bar och köpte varsin drink. Han var iallafall jättekul så det var nice. Min rumkompis tyckte han var lite tråkig, men hon satt med mobilen hela tiden så vem var den tråkiga egentligen?



Vi bestämde oss för att gå på en klubb (koreanska killen tackade för att han fått hänga med och drog hem vid den här tiden), men kön var så lång så vi gav upp och gick till en park istället. Där träffade vi ett gäng utlänningar som vi började snacka med en del och de gav oss många tips om korea do's and don'ts.

Min rumskompis var inte alls taggad på att göra något av det vi hade kommit dit för, ända sedan vi fått vår middag ville hon att vi skulle gå och röka vattenpipa. Jag å andra sidan var väldigt anti det, och trots att hon fortsatte tjata hela kvällen så ändrade jag mig inte, så vid 2 ungefär ville hon ta en taxi hem så vi gjorde det. Det var faktiskt väldigt billigt, trots att v nog blev lite scammade. Resan tog 25-30 minuter och det kostade oss 22 000 won, vilket är runt 180kr! Typ som att åka hem från stan hemma i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar