lördag 6 oktober 2018

Tyfonvarning

Hejhej hallå!

Igår var det ju som alla vet fredag, och här i Korea öste det ned regn. Det ligger en tyfon ovanför Korea nu, vilket skapar det tunga regnet. Seoul ligger dock i utkanten av tyfonen, så oroa er inte för mig. Det ska hålla i sig idag men imorgon ska det vara okej väder igen.

Igår hade jag 2 prov vilket tog sammanlagt 2 och en halv timme. Första provet var på kapitel 5-8 och innehöll hörförståelse och skrift. Det var lite svårare än förra provet, men det var ändå rätt lätt. Det hade vi 50 minuter på oss att skriva, och jag hade lite tid kvar när jag hade skrivit klart. Vi får dock inte gå när vi är klara, som man får i Sverige, så man får bara sitta och stirra rakt ut i intet tills provtiden är över.
Det andra provet var en presentation vi hade förberett och lärt oss utantill, och så fick vi presentera det för klassen och läraren fick vårt manus och tog skrev saker i sina papper. Läraren satte sig bredvid mig för att se den som presenterade bäst, och jag smygkollade lite på hennes papper och såg att hon hade olika kolumner som hon prickade i för varje elev, beroende på hur det gick. Dock vet jag inte vad för olika saker hon tittade på, men jag hoppas det gick bra. Det kändes okej.

När jag kom tillbaka till elevhemmet satte jag mig vid datorn och tog en liten datorchilldag. Jag kollade på serier, youtubevider och film. Till middag gick jag ned till närbutiken och köpte en burgare som hette teriburger. Jag hade inga förhoppningar, men den var faktiskt väldigt god! Jag blev förvånad.
Jag bokade även in några träffar med kompisar under helgen. Jag och min italienska granne/kompis har börjat försöka skriva till varandra på koreanska för att träna! Det är faktiskt rätt kul.

Jag pluggade även lite och gjorde även upp en plan på vad jag måste göra fram till mina midterms som är om en och en halv vecka(!).
Sen såg jag även till att snacka med alla familjemedlemmar och Anton.

Jag såg även till att dricka mycket. Både vatten, men även te. De har ett lavenderte här som jag verkligen gillar! Vanligtvis i Korea kan man inte dricka kranvatten och man måste köpa det, men vi har tur att få gratis vatten i korridoren. Det finns både varmt, kallt och rumstempererat vatten, så jag har inga problem att dricka varma drycker!

1 kommentar:

  1. Vilken tur ni inte behöver knyta fast er i något för att inte blåsa bort. Var lite orolig när jag såg att ni skulle drabbas en aning.

    Smart att öva på språket genom att chatta på koreanska 👍

    SvaraRadera