onsdag 10 oktober 2018

Kaffestund med koreanska universitetsstudenter

God morgon/dag/kväll beroende på när du läser detta!

Igår var det Hangul day här i Korea. Det är dagen då det koreanska alfabetet skapades år 1446 enligt månkalendern av den dåvarande Kung Sejong. De jag har frågat säger att det inte är en speciell högtid. Vissa tycker den är viktig, men den firas inte mer än att koreaner ställer fram en koreansk flagga i sitt hem.

Idag skulle min italienska kompis träffa en koreansk kille som ska åka till Italien och ville ha tips, så jag följde med som support. Det blev trevligare än jag förväntat mig. Han hade med sig tre kompisar, och vi satte oss på ett kafé i närheten av skolan och snackade. Det blev inte så mycket Italiensnack, utan mer på koreanska, och de hjälpte oss plugga inför ett prov vi ska ha idag (onsdag). Tjejen som var dr var till och med så snäll att hon spelade in sig själv prata så vi kan träna på melodin. Annars fick vi lära oss lite slangord samt så pratade vi om serier, musik och alkohol.

På kvällen pluggade jag bara. Ljudfilen visade sig vara till stor hjälp. Nästa vecka har vi midterms, så då ska vi ha prov på hela första boken. Varje semester har två böcker, och den här veckan ska vi ha gjort den här boken.

Tyvärr har jag inga bilder från dagen.
Vad har du gjort under veckan? Har det snöat något mer?

1 kommentar:

  1. God morgon!
    Här är det mest jobb på veckorna och så även denna. Ingen mer snö utan nu blir det Brittsommar (look it up) och betydligt varmare än runt nollan som det varit idén senaste tiden.

    SvaraRadera