tisdag 9 oktober 2018

Svenska och sångstund

Ännu en ny dag.

SÖNDAG.

Idag träffade jag en koreansk kille som har pluggat svenska i två år. Vi gick till ett café och snackade lite och drack kaffe. Det är första gången på över en månad som jag fått prata svenska med någon face to face, och det kändes oerhört skönt. Dock fick jag prata lite långsamt för att han skulle hänga med, men det gjorde inget för mig. Vi satt på kaféet i några timmar. Tanken var att vi skulle plugga, men vi kom inte igång med själva pluggandet förrän efter 2-3 timmar.
När vi hade pluggat någon timme var klockan runt halv 7, och då frågade han om jag ville hänga med och äta middag. Vi gick till ett ställe som hade egen bbq vid borden, och vi beställde Samgyeopsal (Sidfläsk) och han beställde in en flaska Mehwasu, vilket är plommonliqör som tydligen ska vara "en kvinnovänligare version av suju". Det påminde mig jättemycket av något hemifrån, men jag kan inte komma på vad.

Jag skulle klockan 8 möta några kompisar, och min koreanska kompis stannade kvar tills jag skulle möta dem, så vi fördrev den halvtimmen genom att gå runt i affärer.
Jag fick dock vänta på dem i en halvtimme, för de blev sena, och när de väl kom visade det sig att en inte hade ätit. Vi letade då upp ett ställe som hon ville äta på. Dock visade det sig att de inte serverar mindre än 3 portioner vid start, så vi fick in extra mycket mat. När vi fick in notan hade även priset 3dubblats, så vi hjälpte till att betala det.

Sedan gick vid till en Coin karaoke. Det är väldigt populärt med karaoke här, och jag har länge velat testa det. Det finns två olika karaokes. Coin karaoke där man betalar för låt man sjunger, och vanlig karaoke där man betalar per timme.
Det var iallafall superroligt, och vi stannade där i kanske 1,5 timmar. Det fanns låtar både på koreanska och engelska, och jag såg att de även hade ABBAlåtar!



Det blev hemgång runt 23-23.30.

2 kommentarer:

  1. Hur var käket då? De där restaurangerna var ju oftast rätt trevliga och bra.
    Roligt med karaoke 😀 Det kanske vi måste testa när vi kommer ner?! 🎶🎼

    SvaraRadera
  2. Hej.Du ser ut att ha många trevliga vänner,spännande med all mat ,hoppas det smakar gott,är kryddningen ungefär den samma som här hemma?Tiden går fort,tycker att du nyss åkte.Ha det SÅ bra,vi tänker ofta på dig.KRAM....

    SvaraRadera