onsdag 21 november 2018

Livet som språkstudent, skolan, lektionerna, studiesätt

Hej! Idag gick jag på lov och har efter 3 månader klarat nivå 1 på koreanska.
Så nu halvvägs av min tid i Korea tänkte jag berätta om skolan och koreanskalektionerna.
SKOLAN
Jag går på Konkuk University som ligger lite "utanför" Seoul. Här finns det en språkskola som jag går på, där man när man kom hit fick göra ett placeringsprov för att ta reda på vilken nivå man borde plugga. I koreanskan finns det 6 levlar av koreanska man kan plugga innan man räknas till att vara flytande (antar jag). Jag gick level 1 nu från september-november.
Första dagen när man kom in på språkskolan satt det stora planscher med namn och vilken klass och klassrum man skulle gå i.

KLASSEN
Om du har sett mina weekly vlogs har du säkert sett att bänkarna i klassrummet är ställda längs väggarna. Detta är (vad jag tror) för att eleverna lättare ska kunna se läraren samt att läraren lätt ska kunna se elevernas ansikten och lättare kunna se hur de pratar koreanska. Koreanska är ett språk där man använder munnen väldigt mycket för att uttala bokstäver, så det är väl för att se så vi uttalar rätt. Under prov ställs bänkarna i rader, precis som vi i sverige är mer vana vid.
Jag har 2 lärare, 1 "huvudlärare"   som vi har 3 gånger i veckan och en som vi har 2 gånger i veckan. I början förstod jag inte varför detta var nödvändligt, men ju mer tid som gick har jag uppskattat bytet väldigt mycket. Lärarna följer samma uppbyggnad av lektionerna, men det är väldigt hjälpsamt att höra olika röster säga samma saker samt att om man inte skulle förstå hur ena läraren förklarade kunde man alltid gå till den andra och få en annan typ av förklaring.
Min klass bestod av mig, 2 italienare, 1 från Angola, 1 från Mongoliet, 1 från Vietnam, 1 från Japan och 7 från Kina, sammanlagt 14 stycken. Jag har trivts jättebra med dem även om vi inte pratade så mycket förrän efter 1 månad.


LEKTIONERNA
Vi fick 2 läroböcker, 2 läxböcker och ett häfte i början av "läsåret" och under lektionerna fick vi även mycket lösa papper att göra övningar på. Varje dag gjorde man ett nytt kapitel, vilket vanligtvis var runt 6-9 sidor med upp till 4 nya grammatiska regler att gå igenom, 2 lyssningsövningar och en kort text att läsa och lyssna på.
Lektionen började alltid med att vi hade "Padassugi" eller läxförhör från dagen innans lektion. Det bestod av 5 enkla meningar som läraren läste upp som vi skulle skriva ned och sedan rättade läraren dem. Sen under lektionen gick vi igenom ett nytt kapitel och sen hade vi läxor varje dag. I slutet av varje kapitel fanns det en lista med nya ord som man skulle lära sig. Sen var det 2-4 sidor i läxboken, en sida med frågor och glosor i häftet samt att vi skulle översätta de nya orden i slutet av kapitlet som vi skulle lära oss dagen efter.
Lektionerna varade från 9.00-12.50 med 10 minuter varje 50 minuter.

Mitt första och sista Padassugi


PROV
Vi hade mindre prov relativt ofta. De var alltid på 4-5 kapitel, och eftersom vi lärde oss 1 kapitel om dagen hade vi ungefär ett prov i veckan. De bestod av samma typ av "padassugi" som vi hade varje dag, samt ungfär 35 frågor. Vi hade 50 minuter på oss och jag gjorde oftast på 20-30 minuter och spenderade resten åt att gå igenom allt väldigt noga.
Halvvägs genom hade vi midterms. Medterms och finals (mittprov och slutprov) var prov på allt det vi lärt oss så långt i kursen, samt allt som var i kursen. De var uppbyggda på samma sätt. De varade i 2 dagar var och bestod av 4 delprov. Första dagen hade man läsförståelse, skrivförståelse och hörförståelse. Varje prov varade i 50 minuter och även om man blev klar innan tiden var över fick man inte lämna rummet. Detta gjorde vi med vår huvudlärare som "vaktade" och rättade proven.
Dagen efter var det talprov. Man parades ihop med en klasskamrat som man skulle göra provet samtidigt som, och så fick man en tid då man skulle göra provet på. Varje par hade prov i 10 minuter, vilket är 5 minuter/person. Provet gjordes med två främmande lärare. Första delen av provet startar med att en lärare ställer frågor om olika bilder som ligger på bordet framför oss, så ska jag eller min "partner" beroende vem läraren frågar, svara på frågan och beskriva bilderna. Andra delen av provet är att den andra läraren ställer några frågor till var och en av oss, som vi ska svara på. De lärarna sätter sen betyg på oss.
Vi hade finals på måndag och tisdag, och idag fick vi resultatet tillbaka. Fick vi 70% totalt gick vi vidare till nästa level, annars måste man gå om leveln man gått. Jag fick 94% rätt och kommer då börja level 2 efter lovet. Klassen och lärarna kommer vara olika.

Var detta intressant? Tyckte du jag missade eller vill veta något mer så fråga i kommentarerna ska jag se till att svara där också!

1 kommentar:

  1. Jätteintressant! Tack för en fin beskrivning över hur utbildningen fungerar.

    SvaraRadera