tisdag 18 september 2018

Lugnet före stormen

Hallå!

I lördags gjorde jag inte mycket. Största delen av dagen pratade jag med Anton, men jag gick på en promenad runt universitetet och då började det regna, trots 10% risk enligt väderappen. På kvällen bjöd min rumskompis mig på kyckling till middag i resturangområdet nära universitetet.

På söndagen träffade jag Céline, en tjej som var utbytesstudent i Umeå för ett år sedan som jag hjälpte plugga svenska. Vi träffades i Gangnam och åt lite blandat till lunch. Sedan tog vi en sväng förbi Koreas näst största bokaffär (mitt drömställe) och kollade på allt som fanns där. Sedan ville hon ta en fika så då hittade vi ett superfint café i närheten av tunnelbanestationen där vi båda beställde te. Mitt te var ganksa bittert, men annars var stället väl värt pengarna.
I Korea nästa vecka firas något som heter Chuseok, vilket i princip är Koreas Thanksgiving. Vi är lediga från skolan då och det mesta kommer vara stängt så jag var lite osäker på hur jag skulle spendera tiden. Men Céline bjöd in mig till hennes föräldrars hus på middag, då de inte firar Chuseok. Det ska bli jätteroligt.



Efter caféet gick vi förbi en affär och köpte ett paraply eftersom det hade börjat regna och vi båda hade glömt paraplyn, sedan åkte jag hem igen. På väg hem från tunnelbanan blev jag stoppad av två tjejer som frågade om jag kunde lyssna på deras presentation om gud, och för att jag inte visste hur jag skulle tacka nej gjorde jag det. Efteråt frågade de vad jag tyckte och då förklarade jag att jag inte är troende. De följde mig sedan till elevhemmet, då jag antar att de tyckte synd om mig för att jag inte hade ett paraply så jag fick dela ett med dem. De var iallafall väldigt snälla och frågade lite olika frågor om mig och så. Innan de gick fick de mitt kakaotalk (typ som facebook, fast för chatt som används mycket här) och de har skrivit med mig både igår och idag.

Igår fick vi (som vann tävlingen i fredags) munkar av vår lärare, och vi gjorde ännu ett kapitel.
Efter skolan skulle jag gå till ett annat klassrum för att fixa fingeravtryck till mitt Alien registration card. Vi var ett gäng på kanske 30 elever som skulle göra detta. Ingen hade sagt något om att vi skulle åka någonstans, så när läraren sa att vi skulle följa honom till tunnelbanestationen blev jag väldigt förvånad. Jag hade ju inte hunnit äta lunch, så när folk behövde ladda sitt tunnelbanekort svängde jag förbi ett 7/11 och köpte triangle kimbap (koreansk sushi).
Resan dit tog 1.5 timme och sedan tog det 1 timme på immigrationsverket och 1.5 timme hem, så jag och min rumskompis kom hem när kafeterian öppnade, så vi gick dit på en gång.
 Glömde ta egen bild men så här ser triangle kimbap ut


Så hä ser kafterian ut

Än så länge har jag inte gjort så mycket idag. Men nu är planen att gå ned till ett kafé och plugga. Jag har mitt första prov imorgon, som ska ta 1 timme och innehålla de 4 första kapitlen. Hoppas det går bra!

2 kommentarer:

  1. Håller tummarna.Lycka till <3

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att Céline bjöd hem dig till sina föräldrar! Du kanske ska ut och köra skoter du med :-D

    SvaraRadera