lördag 8 september 2018

Första veckan med plugg

Idag är det lördag. I onsdags började skolan. Det har varit en intressant upplevelse.

I onsdags gick jag till administrationen för att kolla vilket rum jag skulle till. Han skickade mig till rum A101, så jag tog mitt pick och pack och gick dit. När jag satt mig ned kom läraren nästan direkt efter, och pratade med oss endast på koreanska. Redan då kände jag att något var konstigt, men eftersom jag frågat i administrationen tänkte jag att det var så det skulle vara.
Han pratade lite, sen läste han klasslistan. Mitt namn var inte med. Då frågade han mig om jag var säker på att jag skulle vara där och om jag skulle vara i level 4. Jag sa att jag inte visste. Vi gick tillsammans ut till administrationen där han lämnade över mig till en annan lärare som kollade upp mitt namn och följde mig sedan till mitt rätta klassrum, där alla satt och väntade på mig när jag kom.


En annan sak som hänt är att jag var tvungen att besöka en fotograf för att ta en bild till mitt Alien card samt till biblioteksfoto.
Jag och min rumskompis gick dit och tog bilderna, sedan fick vi sätta oss bakom fotografen medan han skulle fixa bilderna. I svenksa fotobilder är man van vid att de kanske ändrar ljus lite innan de printar bilden, men i Korea var det en helt annan grej. När han fixade min bild ändrade han mig. Han började med att mjuka min hud, vilket gjorde att mina födelsemärken försvann. Sedan tyckte han inte att jag log tillrckligt mycket, för han gick in och drog upp mina mungipor och gjorde munnen mer symmetrisk. Han gjorde även mina ögon större. I Korea är det ett ideal att ha äggformat ansikte, så han drog in mina käkben och sedan förstorade han mitt hår så jag fick ett mer äggformat ansikte. Han fyllde även i min snedbena och gjorde min hårlinje tjockare. Till sist ändrade han kontrasten och gjorde min hud vitare. Ska även tillägga att han visste att det var för mitt alien card.

Än så länge håller vi bara på att träna på alfabetet, något som jag kan rätt bra, så hittills är lektionerna rätt lätta. Men jag är lite rädd för när vi börjar komma in på saker jag inte kan, hur svårt jag kommer tycka det är då...

1 kommentar: