onsdag 12 december 2018

Seoul guide för turister

Hej!
Nu har jag haft mitt lov och min pojkvän var här under tiden så vi gjorde mycket turistiga grejer, så jag tänkte dela med mig av de top 5 sakerna jag tycker är ett måste att göra och besöka när man besöker Seoul, Korea för första gången!

1. BESÖKA MYEONGDONG
Myeongdong är platsen för alla shoppingsugna resenärer. En av de största sakerna Korea är känt för är skincare, och Myeongdong är proppfylld med dessa butiker. Här hittar du även internationella affärer som H&M och Forever 21, men också billiga koreanska klädaffärer, restauranger, caféer (och djurcaféer), streetfood och kpopmerch.
NOTE: Myeongdong är som sagt det populäraste shoppingstället så det kommer vara PACKAT med människor, både koreaner och utlänningar.

2. ÅK TILL NAMSAN TOWER OCH KOLLA PÅ UTSIKTEN
Namberget och speciellt Namsan tower ger en jättefin utsikt över staden och det är definitivt ett måste på dit Seoulbesök. Mitt tips är att åka kabelbilar upp på berget lite innan solen börjar gå ned och stanna där uppe tills solen gått ned, det är en av de finaste vyerna  jag sett! Där uppe har dem även sjäva tornet som du kan åka upp i, men även utan att åka upp får du en jättefin utsikt över staden med berg i bakgrunden. Här har de även Love locks där man kan "låsa fast sin kärlek" med sin partner, kompis eller husdjur om man så vill.

3. GÅ RUNT I DET GAMLA KUNGLIGA PALATSET OCH SEOULS "GAMLA STAN"
Eftersom Seoul är en så teknologisk och "i framtiden" glömmer man bland att man är på andra sidan jorden. Därför är Gyeongbukgung Palace och Bukchon Hanok village 2 måsten att besöka, både för att verkligen få uppleva Koreas historia, men också är det en väldigt cool känsla då det är så annorlunda från hemma. Folk går runt i traditionella koreanska kläder och de är det perfekta ställena att ta fina och unika bilder.  Man kan lätt spendera 3-4 timmar här. Det finns även många traditionella restauranger i närheten så det är nästan ett måste att testa det när man ändå är i området.


4. BÄRA TRADITIONELLA HANBOKS
Som jag nämnde går många runt i Hanboks och det bör du göra med! Det finns många ställen runt området som hyr ut hanboks. De är jättefina och det var verkligen en upplevelse att (iallafall som tjej) att ha någon som hjälper en klä sig då det var 2-3 lager av tyg man tog på sig och sedan gå runt och känna sig som en historisk koreansk prinsessa. Det gjorde även att gå runt i palatsetet så mycket
roligare och blderna blev mycket finare.

5. ÄTA BBQ, DRICKA SOJU OCH GÅ PÅ NOREBANG
Koreansk bbq är en väldigt kul grej. Man får själv grilla köttet vid bordet och de har oftast en "snabel" som suger upp matoset. Det är supergott och man får med många sidorätter och det är jättepopulärt här.
Soju är en koreansk likör som är väldigt populärt och dricks överallt här så dessa två bör man definitivt testa när man är här. Inte nödvändigtvis tillsammans, men det får du göra som du vill.
NOTE: I Korea måste man vara 19 år för att få dricka alkohol och de är rätt så noga med det.
I Korea är det väldigt populärt att gå på karaoke eller Noraebang, och det är också väldigt kul. Jag är inte det bästa sångaren, men jag tycker ändå att det är jättekul och det är något som inte direkt finns i Sverige, så medan man är här tycker jag definitivt du bör testa om du kommer hit! Det finns två olika typer av karaokeställen, den normala samt coin. Hos den normala karaoken betalar man per timme. Det är lite dyrare men rummen är större så är man ett större gäng är det hit man ska gå. Coin karaoke betalar man per låt och man får sitta hur länge man vill (gissar jag, det bör dock finnas någon gräns) men rummen är mycket mindre och rymmer runt 3 personer.


Andra ställen man inte vill missa medan man är här är Djurcaféer, Insadong, Sinsadong, Hongdae, Gangnam, COEX och Han river.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar